Січень 5, 2022

Виставка «Ув’язнена муза»

Виставка «Ув’язнена муза» до 50-річчя арештів українських митців 1972-1973 років.
001
У добу «хрущовської відлиги» в СРСР розпочалися процеси лібералізації у багатьох сферах суспільного життя. В українській культурі молоді талановиті митці-шістдесятники відстоювали людську і національну гідність, виступали проти русифікації та сповідували свободу творчості.
В середині 1960-х років процеси лібералізації почали згортатися владою, а на початку 1970-х розпочалася друга хвиля репресій. 12-13 січня 1972 року КДБ УРСР розпочав операцію «Блок», заарештувавши понад сто осіб української інтелігенції, серед яких були письменники та вчені. Майже всі провідні діячі шістдесятництва дістали максимальний термін (7 років ув’язнення в таборах суворого режиму та 5 років заслання) і були етаповані за межі Батьківщини – в Мордовію та Пермську область Росії.
На виставці представлені матеріали, які висвітлюють творчість ув’язнених Василя Стуса, Івана та Надії Світличних, Євгена Сверстюка, Ігоря Калинця, Івана Дзюби, та інших. Рідкісна добірка мюнхенського часопису «Сучасність» знайомить із закордонними публікаціями 1960-70-х років та високою оцінкою діячами української діаспори Іваном Кошелівцем і Осипом Зінкевичем. Трактат «Інтернаціоналізм чи русифікація?» Івана Дзюби, найпоширеніша праця самвидаву, в 1970-80-х рр. стала програмним документом українського руху опору.
Серед раритетів – вовняний шарф Василя Стуса, рукописи Івана Світличного, Євгена Сверстюка, графічні портрети Василя Стуса та Івана Дзюби роботи Віктора Зарецького (портрет поета виконаний за кілька тижнів до арешту). На світлинах – табір ВС-389/36-1 в с. Кучино Пермської області, де відбували покарання українські в’язні.
Видання часів незалежності серії «Лауреати Шевченківської премії» засвідчують вагомість творчості письменників та високе пошанування їх в Україні. Картина народного художника Тиміша Лящука «Пробудження», присвячена перепохованню Василя Стуса, Юрія Литвина, Олекси Тихого в Києві 1989 року, передає атмосферу суспільного життя в переддень краху радянської «імперії зла».
004 003 002